Review: De Koe – De Wederopbouw van het Westen III: Zwart

Omschrijving

Eerst wit. Dan Rood. En nu het laatste deel, Zwart, het duistere en morbide Zwart. Zwart belooft ons een geschiedenis van het Westerse kunst te schetsen. Een geschiedenis die ze laten beginnen in de Renaissance, waarin schilders voor de eerste keer hun naam onder een schilderij zetten, tot 1913, het jaar wanneer Malevich de kunstwereld in rep en roer zet door een doek helemaal zwart (Zwart!) te schilderen. Zwart beloofd educatief te zijn zonder te onderwijzen. Gelukt? Absoluut!

De geschiedenis heeft ons bepaald, heeft ons maakt tot wie we zijn. Hoe we denken, wat hoe we voelen. De geschiedenis is een terrein dat we in al zijn aspecten moeten bestuderen om het heden volledig te begrijpen, aldus de archeologe in mij. De geschiedenis bepaald ook hoe de mens naar kunst kijkt, uit een bepaalde blik of bepaalde tijdsgeest. Waren wij klaar om een stuk als Zwart te zien? Je kan je even goed afvragen of de mensen uit 1913 rijp waren om een zwart vierkant als kunst te beschouwen. Of zoals Peter Van den Eede het zich afvraagt: ‘Wil het publiek wel een overzicht van de Westerse kunst te horen krijgen?’

Zwart vertelt een beknopt verhaal over de geschiedenis van de kunst, dat is één. Buiten dat is het ook een donker stuk, over opkomende perikelen tussen drie acteurs (of mag ik zeggen theatergoden?). Na jaren samen gespeeld te hebben kennen ze elkaar door en door. Op het vlak van vriendschap, ze hopen alle drie dat de anderen hun juist niet door en door kennen. Raar? Nee, het lijkt me logisch! Ze hebben allemaal duistere, zwarte geheimen. Ook op het vlak van acteren merk je ook dat ze elkaar door en door kennen. Alles lijkt zo dagdagelijks bij hun, zo gewoon en toch levensecht. Anderzijds stelt Zwart ook vragen. Kunnen we de Beeldenstorm weglaten? En geeft antwoorden. Nee, dat kan niet. Of toch voor sommigen kan dat niet.

Lieve Wit, Rood en Zwart. Kan er alsjeblieft geen nieuw stuk komen? Volgend jaar? Groen, misschien? Of Geel, als je dat liever hebt. Alsjeblieft?

- Hannah Van Hoecke

Dit artikel werd geschreven op 26.02.13