www.vooruit.be

Join the Revolution, the making-of (I)

 

Description

Van 16 t.e.m. 19 december gaat ‘Join the Revolution’ van Action Zoo Humain – het gezelschap rond Chokri en Zouzou Ben Chikha – in première. Voor deze productie trekt de groep – met ook acteurs Mourade Zeguendi en Marijke Pinoy – in oktober 2015 richting Tunis, waar ze resideren op het internationaal festival ‘Journées théâtrales de Carthage’. Hun reis wordt een artistieke onderzoeksetappe maar weerspiegelt ook de visie van Action Zoo Humain: “Wij zijn niet bang om naar Tunesië te reizen en bovenal wij laten de gastvrije Tunesiërs niet in de steek.”

Lees hieronder meer over hun verblijf daar en waarom Tunesië een essentieel onderdeel is van ‘Join the Revolution’. Een verslag door dramaturge Sarah Eisa.

Prikkeldraad en lege zwembaden

Op Tunesië krijg je geen vat. Het glipt voortdurend als hete zandkorrels door je handen. De bewogen geschiedenis en het recente verleden van Tunesië zijn overal voelbaar en vertalen zich in een sfeer van contradicties. We bevinden ons in het midden van een internationaal theaterfestival dat volle zalen trekt, dat hoop en toekomst uitdraagt, maar waarvoor de hele straat afgesloten moet worden met prikkeldraad en soldaten. Artiesten resideren in luxehotels waar verder geen toerist te bespeuren valt. Lege zwembaden en verlaten stranden. Overal politie en paspoortcontroles. Wanneer we het hotel binnenrijden wordt de onderkant van de taxi met een spiegel afgezocht. Onze tassen moeten door een scanner, wij worden door een metaaldetector geloodst. Vreemd hoe we tegelijk overmand worden door gevoelens van veiligheid en wantrouwen.

History repeats

Vijf jaar na het begin van de Arabische Revolte, twee weken nadat het Nationaal Verzoeningskwartet uit Tunesië de Nobelprijs voor de Vrede ontving, lijkt de situatie voor velen hier nog niet veel veranderd. Na de aanslagen in Sousse blijven de toeristen weg. De (jeugd)werkloosheid is nog steeds torenhoog. Er heerst een klimaat van onzekerheid en wantrouwen. Tijdens een wandeling door het stadscentrum knoopt Marijke Pinoy een gesprek aan met een aantal vrouwen. Ze hoort verhalen over verkrachting en zelfmoord. Een week geleden heeft een fruithandelaar die geen vergunning kreeg zichzelf in brand gestoken onder exact dezelfde omstandigheden als die van Bouazizi vijf jaar geleden.

 

 

Hoopvol naar de toekomst

Ondanks dit alles zijn de mensen die we hier ontmoeten positief en hoopvol. “De Nobelprijs is een lichtpunt in een enorm donkere periode”, getuigde prof. Dr. Sami Zemni (De Afspraak, Canvas, 9 oktober 2015) “het is een mooi signaal, een geloof in overleg en toekomst.” Ook tijdens het festival proeven we van de feeststemming in Tunis. De zalen zitten stampvol. Volgens Lassaad Jamoussi (directeur van het festival) heeft de organisatie bewust heel wat middelen ingezet om jongeren te bereiken. Tickets worden aan een sterk gereduceerd tarief aangeboden, kunststudenten mogen de voorstellingen helemaal gratis bijwonen. Het participatieve karakter (workshops, ateliers, ontmoetingen) van het festival weerspiegelt het Tunesische geloof in een democratische toekomst. Het is meer dan een toonmoment, het is een inspirerende uitwisseling waar ideeën samenkomen, groeien en elkaar aanvullen. We kijken enorm uit naar de Tunesische reacties op onze work-in-progress van ‘Join the Revolution’.

beeld (c) Joachim Van Steelant

Written on 23.10.15